Like what you've read?

On Line Opinion is the only Australian site where you get all sides of the story. We don't
charge, but we need your support. Here�s how you can help.

  • Advertise

    We have a monthly audience of 70,000 and advertising packages from $200 a month.

  • Volunteer

    We always need commissioning editors and sub-editors.

  • Contribute

    Got something to say? Submit an essay.

 The National Forum   Donate   Your Account   On Line Opinion   Forum   Blogs   Polling   About   
On Line Opinion logo ON LINE OPINION - Australia's e-journal of social and political debate


On Line Opinion is a not-for-profit publication and relies on the generosity of its sponsors, editors and contributors. If you would like to help, contact us.


RSS 2.0

Still broadcasting without fear or favour

By Ken Inglis - posted Thursday, 10 August 2006

The Melbourne Herald-Sun reported on May 23, 2006 that the Howard Government had announced the appointment of Mark Scott, former Fairfax executive, as managing director of the ABC for the next five years.

In fact the Howard Government had done no such thing. The chairman of the ABC’s board, Donald McDonald, had announced the appointment and John Howard’s Minister for Communications, Senator Helen Coonan, had welcomed it.

This mistake was not trivial. The report betrayed, and further disseminated, a serious misunderstanding of the ABC’s character as a statutory authority.


When the Australian Broadcasting Commission was constituted in 1932, parliament gave the governing body the power to choose the chief executive. The legislation turning the Commission into a Corporation, drafted for Malcolm Fraser’s Government and carried through by Bob Hawke’s in 1983, retained that provision.

The ABC has never enjoyed complete autonomy in its relationship with politicians, and never will, depending as it does almost entirely on public funding; but that clause in the Act is a precious protector of its freedom to broadcast without fear or favour.

Misunderstanding of the arrangement has long been remarkably widespread. Though the board’s choice of Brian Johns as managing director in 1995 was welcomed at the time within both the Labor Government and the Opposition, the Sydney Morning Herald nevertheless proclaimed Johns “Labor’s choice”; and later, in The Age, Ken Davidson named both Johns and his predecessor David Hill as cases in which “the Hawke-Keating Government appointed its men to the top job”.

The appointment of Jonathan Shier, managing director from March 2000 until the board induced him to resign less than 18 months later, also became in retrospect a government job. Having interviewed nearly everybody involved in the selection I can find little or no evidence of political pressure on Mr Shier’s behalf.

But Robert Manne in the Herald and The Age looks back on the appointment as the Howard Government’s “attempt to take control of the ABC”; the publisher Richard Walsh cites it among “a string of inappropriate appointments” made by the Howard Government; and Juliette Hughes in Eureka Street can say that Howard “installed as boss Jonathan Shier to run the organisation into the ground”.

Just how such misreadings have arisen and persisted is a puzzle I explore in my book. Sometimes they rest on pure ignorance. At other times they betray a suspicion, which mellows into a conviction, that the government must really have been the agent, whatever the formalities.


Appointing the managing director is not, however, as Gerald Henderson asserted in the Herald on June 20, the only important decision the board makes. Over the years, documents and reminiscences reveal a continuous negotiation, usually but not always amicable, between board and management over where the border is to be drawn between the territories for which each is responsible.

I devote a chapter to conflict in 1984 between managing director and board, and within the board, on whether an interview with a West Papuan rebel should go to air on Four Corners.

The ABC might have abandoned Radio Australia in 1997 but for the resistance of a narrow majority on the Board. In 1999 Brian Johns announced that subject to Board endorsement the ABC would do a lucrative deal licensing Telstra to take material from ABC Online. The board deferred endorsement, and eventually accepted Jonathan Shier’s recommendation that the deal be aborted.

  1. Pages:
  2. Page 1
  3. 2
  4. All

Whose ABC? The Australian Broadcasting Corporation 1983-2006
By Ken Inglis has been recently released by Black Inc Books.

Discuss in our Forums

See what other readers are saying about this article!

Click here to read & post comments.

23 posts so far.

Share this:
reddit this reddit thisbookmark with Del.icio.usdigg thisseed newsvineSeed NewsvineStumbleUpon StumbleUponsubmit to propellerkwoff it

About the Author

Ken Inglis is the author of This is the ABC: The Australian Broadcasting Commission 1932-1983, and Whose ABC? The Australian Broadcasting Corporation 1983-2006. Both books are published by Black Inc.

Creative Commons LicenseThis work is licensed under a Creative Commons License.

Article Tools
Comment 23 comments
Print Printable version
Subscribe Subscribe
Email Email a friend

About Us Search Discuss Feedback Legals Privacy